Com passar del Dia sense Cotxes a la rutina sostenible

La sostenibilitat passa necessàriament per la sensibilització sobre com desplaçar-nos per les ciutats.

Com passar del Dia sense Cotxes a la rutina sostenible
Com passar del Dia sense Cotxes a la rutina sostenible

La conservació del medi ambient i l’abús que en fa l’ésser humà és un debat constant en les últimes dècades. El diòxid de carboni contribueix al canvi climàtic i danya la nostra salut, i la conscienciació sobre la necessitat d’actuar conseqüentment de manera col·lectiva i personal és primordial en les polítiques de tot el món. Si fora així, els resultats mai podrien ser realment efectius.

En aquest sentit, la Comissió Europea celebra el 22 de setembre el Dia sense Cotxes, per a sensibilitzar sobre les conseqüències negatives de l’ús de l’automòbil i els beneficis de les alternatives sostenibles. Alertats per la primera crisi del petroli del 1974, els països europeus van començar conjuntament en l’any 2000 a fomentar el debat i la reflexió amb gestos com la limitació del trànsit a les ciutats, la promoció del transport públic o activitats lúdiques que facen assimilar el missatge. 

La degeneració del medi ambient no es pot combatre només des de l’àmbit urbà, ni tampoc són els ciutadans els únics responsables d’aconseguir revertir les males estadístiques ecològiques. Però cada individu pot contribuir amb la seua rutina al benefici comú, a nivell econòmic, de salut i, en definitiva, de benestar.

Es calcula que els europeus estalviarien 80.000 milions d’euros a l’any si tota la població es desplaçara a peu o en bici durant almenys 20 minuts al dia. A més, a nivell personal, allargarien dos anys la mitjana de l’esperança de vida. Segons Greenpeace, la contaminació atmosfèrica causada en gran part per l’ús desmesurat de l’automòbil privat, causa més de 400.000 morts a l’any a tot el món, i vora 30.000 a Espanya.

Responsabilitat de tots, benefici comú

La Comissió Europea afirma que si es deixara d'utilitzar l'automòbil o la motocicleta en distàncies inferiors als 3 km, s’aconseguiria un estalvi energètic superior al 60% del consum actual. Són molts els estudis que evidencien els avantatges no només en la salut: més seguretat viària, menys baixes laborals, menys contaminació acústica i més estalvi econòmic en l’àmbit familiar, per exemple. 

Segons la Generalitat, a la Comunitat Valenciana es realitzen 13,1 milions de desplaçaments diaris, i la meitat són en automòbils particulars. Un vehicle privat emet set vegades més de CO² que el metro, el tren o el tramvia i, quant a l’autobús, en un sol hi pot cabre la mateixa gent que es desplaçaria en 60 cotxes. El president de la Plataforma per un Aire Net, Xavier Querol, ha declarat amb motiu del Dia sense Cotxes que “les mesures posades en marxa per les ciutats han de ser pensades a escala metropolitana i han de perseguir un desenvolupament d’infraestructures de transport públic ràpides, econòmiques i còmodes per al ciutadà”.

Així, les ciutats han d’oferir a la ciutadania les millors opcions de transport i, per la seua banda, els habitants d’aquestes ciutats han de ser conscients del profit i de la importància de trobar alternatives al cotxe. Siga a peu, amb mitjans tradicionals com el transport públic o la bicicleta, o amb vehicles més moderns com els patinets elèctrics, existeix un ampli ventall de possibilitats per a millorar la nostra qualitat de vida individual i en comú.

També et pot interessar

stats