L'alliberament de l'AP-7 serà una realitat en dos anys

El ministre de Foment, José Luis Ábalos, ha anunciat que llevarà els peatges quan vencen les concessions de les autopistes.

L'AP-7
L'AP-7 / Europa Press
À Punt NTC
À Punt NTC @apuntnoticies
Carlos López Olano
Lorena Hernández
19 de juny 2018 - 12:41

Deixar de pagar peatge per a viatjar de València a Alacant, de Dénia a Benidorm o d'Elx a Oliva. L'anunci del ministre de Foment, José Luis Ábalos, de llevar els peatges quan vencen les concessions de les autopistes suposarà en el cas de la Comunitat Valenciana, un estalvi notable per a les butxaques dels conductors i conductores valencians, 45 euros el trajecte per a un turisme des d'Alacant a Tarragona. Ábalos assegura que el Govern serà conseqüent amb el que reivindicava fins ara i que, per tant, quan acabe la concessió al final del 2019, l'autopista que travessa el territori valencià de dalt a baix serà una via gratuïta. En el cas de l'AP-7, la data d'inici seria l'1 de gener de 2020. 

El president de la Generalitat, Ximo Puig, ha valorat positivament l'anunci, ja que "també ajudarà a la competitivitat de les empreses i a la ciutadania". Per la seua banda, l'alcalde d'Oliva, David González, en Les notícies del matí, ha assenyalat que volen ser prudents, ja que ja han viscut tres pròrrogues de l'esperat alliberament. En aquest sentit, el primer edil del municipi de la Safor ha apuntat que "ja s'haurien d'haver donat els passos administratius, perquè estudis universitaris indiquen que la contaminació en l’aire i l’impacte acústic no són bons per a la població d’Oliva".

Un dels sectors més beneficiats serà el del transport. La Federació Valenciana d'Empresaris Transportistes encara no s'atreveix a calcular l'estalvi que l'alliberament podria suposar per al sector, però té clar que tot són avantatges. Per als que la utilitzen i també per als que no, precisament per a evitar pagar peatges, com ha assenyalat Carlos García, secretari de la Federació: "És una via més ràpida, també més directa. Hi haurà un estalvi considerable en alguns trajectes, per tant també menys emissions i beneficis en tots els àmbits".

Les empreses que no tenen alternativa a l'autopista fan comptes, com és el cas del gerent de Transports Avellà, José Miguel Avellà, que té la seu a Dénia. "Els impostos dels peatges signifiquen un 15 per cent dels costos del viatge del camió. En una empresa com la nostra, que té 55 camions, pot suportar al voltant de 4.000 o 5.000 euros mensuals". D'altra banda, la Confederació Valenciana d'Associacions de Veïns indica que la gratuïtat farà que el trànsit es regule i alleuge les carreteres pròximes, com ha explicat Juan Antonio Caballero, president de la Confederació: "Això farà que les poblacions pròximes a la via notaran un alleujament, així com la població". 

Veus crítiques a l'alliberament

Però no tots estan a favor de l'anunci del Govern espanyol. El president de la patronal hotelera de Benidorm, Antoni Mayor, és partidari d'una fórmula mixta, que combine la gratuïtat per als residents i el pagament per a turistes i transport pesant. "Pensem que l’alliberament provocaria problemes de massificació i des de la perspectiva de la comoditat i seguretat, l’AP-7 hauria de ser mixta", ha comentat en Les notícies del matí. Mayor ha afegit que en la campanya d’estiu l’any passat es va tocar sostre en nivells de turisme i que per això enguany s'han de promoure altres mercats a banda del nacional i del britànic.

També et pot interessar

stats