La llei del joc, una urgència per al Botànic

Aquest dimecres ha acabat el termini per a presentar les esmenes, que els socis de govern han plantejat per separat.

VÍDEO | La llei del joc, una urgència per al Botànic

Aquest dimecres ha acabat el termini per a presentar esmenes a la llei del joc que es tramita a les Corts. El Consell vol que siga la primera que s'aprove aquesta legislatura per l'alarma que s'ha creat arran de l'augment dels casos de ludopatia, sobretot entre els menors. Aquesta llei ha evidenciat algunes discrepàncies en el si del Botànic, ja que els socis de govern no han presentat les esmenes en conjunt, sinó que cadascun ha presentat les seues.

Supressió de les escurabutxaquers

Unides Podem ha presentat aquest matí 43 esmenes en què proposa eliminar totes les màquines d'apostes i les escurabutxaques dels bars i prohibir la publicitat, a més d'incidir també en la prevenció i la deshabituació d'aquesta pràctica. Compromís també ha presentat esmenes semblants i planteja establir una moratòria de cinc anys per a autoritzar nous locals. Els socialistes plantegen com a novetat una nova fiscalitat sobre el joc i incentius a les empreses per no posar publicitat del joc.

Diferències en el Botànic per la distància a les sales de joc i la publicitat

La principal diferència és la distància mínima que ha d'haver-hi entre els col·legis i centres sanitaris i socials i les sales de joc. Els socialistes creuen que 700 metres és suficient, mentre que Compromís i Unides Podem demanen que siga un quilòmetre.

Un altre punt és el veto de posar publicitat institucional en mitjans que anuncien apostes. El PSPV i Compromís van consensuar que afectarà mitjans accessibles a menors. Però ara Compromís vol incloure mitjans escrits com els diaris. Unides Podem planteja suprimir la publicitat del joc de manera que no podrà haver-hi tanques publicitàries, ni cartells a l'exterior de locals, estadis o en l'espai públic, ni tampoc publicitar-se en mitjans de comunicació locals o autonòmics ni haver-hi promocions per a atraure clients.

Altres qüestions pendents de consens són: què passarà amb els locals que no complisquen la normativa quan caducarà la llicència, la possible prohibició d'instal·lar màquines d'apostes en bars i quin tipus de control s'ha de fer per a impedir accedir als menors al joc.

El Partit Popular ha presentat una esmena a la totalitat al projecte de llei del joc del Consell del Botànic, per considerar que "s'oblida de la lluita contra la ludopatia, és un text imposat i sense diàleg amb el sector i únicament té una finalitat recaptatòria", segons ha indicat el portaveu d'Economia, Rubén Ibáñez.

Ciutadans, per la seua banda, ha presentat 23 esmenes. Proposen que el Consell destine com a mínim un 1,5% de la recaptació pels impostos del joc a polítiques concretes per a garantir un joc responsable i previndre la ludopatia.

Les peticions de les associacions de consumidors

Per la seua banda, les tres principals associacions de consumidors de la Comunitat Valenciana van acordar amb la patronal valenciana del sector del joc que hi haja una distància mínima de 700 metres entre les sales de jocs d'atzar i els col·legis. A més, també han suggerit restringir la publicitat del joc en línia, establir un control tecnològic en l'entrada de les sales de joc i prohibir les terminals de premi de l'ONCE i Selae fora dels seus establiments.

El cas valencià

El catedràtic de Psicologia Bàsica de la Universitat de València Mariano Chóliz, que ha elaborat un estudi sobre el joc en línia, ha afirmat en el 20H NTC que en el cas concret dels valencians, s’inicien en el joc als bars i establiments d’oci, si són menors, mentre que quan ja són adults ho fan a les sales d’apostes.

En opinió de Chóliz, “la regulació del joc és una mesura bàsica per a previndre addiccions”. En aquest sentit, ha apuntat altres països europeus, on s’han prohibit, per exemple, les màquines escurabutxaques als establiments hostalers i la iniciativa ha tingut resultats positius en la reducció de les addiccions. El catedràtic s'ha referit sobretot a la necessitat de limitar la publicitat de les apostes, sobretot en línia.

També et pot interessar

stats