L'ampliació del port de València: tan complexa com polèmica
Aquesta setmana, 'La qüestió' ha recollit la gran diversitat d'opinions al voltant d'aquest projecte.
Cal ampliar el port de València? Com que hi ha moltes parts implicades, podem afinar més la pregunta: a qui li cal? El projecte d'ampliació correspon amb el model de ciutat que vol la ciutadania? Aquestes han sigut les preguntes que des de La qüestió s'han intentat aclarir. L'ampliació d'aquesta infraestructura està en el debat de polítics, empresariat i veïnat. Al llarg del programa, s'ha pogut escoltar l'opinió de totes les persones que tenen capacitat de decisió en aquest projecte.
La primera de les veus que s'han escoltat al plató ha sigut la de l'alcalde de València, Joan Ribó. Se li ha preguntat si aquesta decisió és compatible amb la declaració d'emergència climàtica. A més, Ribó s'ha pronunciat sobre les diferències amb membres del seu partit al voltant de la futura terminal de passatgers. L'alcalde de València ha volgut remarcar que, sense guardar silenci, la seua posició no ha sigut ferma fins que no ha tingut la versió definitiva del projecte. La possibilitat de realitzar una nova declaració d'impacte ambiental (DIA) que done suport al projecte també ha estat present en les intervencions de Ribó, que ha aclarit que s'han de tindre en compte totes les implicacions mediambientals però, sobretot, s'ha de pensar en la mobilitat.
La redacció d'una nova DIA és una de les reivindicacions centrals del col·lectiu ecologista. En representació d'aquest grup s'ha convidat al programa Antonio Montiel, advocat de la Comissió Ciutat-Port. Segons Montiel, si es tenen en compte les possibles repercusions socials i mediambientals, en el projecte no s'han contemplat totes les possibles alternatives, com l'accés ferroviari o el túnel submarí.
Una altra part implicada en el consell d'administració del Port és la Generalitat. Per a conéixer l'opinió del govern autonòmic sobre aquest assumote, un equip de La qüestió ha entrevistat Arcadi España, conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat. En nom del Consell, ha defensat la voluntat de fer compatible un creixement sostenible del port, defensar els interessos del veïnat de les zones afectades i protegir la qualitat de vida de tota l'àrea metropolitana.
Durant aquest bloc de contingut, també ha participat en el programa Eulàlia Santjaume, catedràtica de Geografia Física de la UV, que ens ha ajudat a analitzar les repercussions de les diverses ampliacions del port en la línia de costa. Santjaume ha destacat que una alternativa perquè el port de València no cresca desmesuradament podria ser apostar per l'ampliament d'altres ports, com el de Sagunt.
Aurelio Martínez, president de l'Autoritat Portuària de València, ha declinat les peticions reiterades per a participar en aquest programa. Tampoc han pogut participar en el programa els representants dels empresaris a la Comunitat Valenciana.
Balanç de Fitur i anàlisi del nostre model turístic
Fins diumenge se celebrant la fira de turisme, Fitur, i des de La qüestió s'ha volgut preguntar per la sostenibilitat de l'actual model turístic. Per a aclarir dubtes, en el plató del programa ha estat Francesc Colomer, secretari autonòmic de Turisme de la Generalitat. Després de fer balanç de la fira, Colomer ha parlat de la sostenibilitat de l'actual model de turisme i ha destacat que cal repensar-lo des d'una perspectiva més verda. D'altra banda, l'equip de La qüestió s'ha desplaçat a Fitur per a conéixer l'oferta de la Comunitat a l'estand de Fitur Gay. Una de les preguntes que s'ha intentat resoldre és si hi ha casos en què s'utilitza la causa LGTBI per a atraure més visitants.
Al programa d'aquesta setmana s'ha comptat amb l'anàlisi dels periodistes Laura Ballester, Dani Valero, Xavi Moret i David Segarra.