• Treballadors adults, d’entre 40 i 60 anys: el perfil que més demana l’ajuda per a comprar bicicletes

    Notícies | 26/06/2020 10:49
    Rosa Biot

    Foto cedida per Todobici

    “Aquest boom ens ajuda, però caldrà esperar a vore com acaba l’any”. Silvia López és la propietària de Todobici, a València. La frase pot resumir el sentiment d’altres comerciants consultats a diferents punts de la geografia valenciana. Comerciants que s’han adherit al pla del Consell per a bonificar la compra i electrificació de bicicletes urbanes i de vehicles de mobilitat elèctrics. En total, 162 s’han sumat a la iniciativa (segons les dades de la Conselleria de Política Territorial fins al 26 de juny); entre ells destaca la presència de grans marques comercials i, en menor mesura, de xicotet comerç.

    “Molts comerciants no s’hi han adherit perquè han d'avançar els diners”, contextualitza López. La burocràcia que han d’assumir també és un factor repetit per diversos establiments consultats i els dubtes inicials sobre en quin termini arribarà l’ajuda, qui la rep i sobre aspectes diversos del procés de tramitació. Els comerciants, de fet, asseguren que des que dilluns va començar el termini per a demanar l’ajuda, han rebut una allau de telefonades, correus i consultes.

    “Des que es va anunciar, la gent telefona molt perquè els informem. Estem dedicant molt de temps a informar”, explica la propietària de Todobici. “És un no parar des que va eixir la notícia”, confirma la treballadora d’una botiga de València, Electric Bikes. L'establiment va formalitzar dijous la primera sol·licitud i n'acumula entre 20 i 25 reserves més. “Ara m’està donant maldecaps”, afegeix un altre comerciant. Durant els primers tres dies hàbils perquè els particulars demanen l'ajuda (el període de presentació s’estén fins al 2 de novembre) la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat ha rebut 80 sol·licituds.

    Els comerciants coincideixen a assenyalar que la clientela contacta desinformada. Hi ha confusió sobre quins productes poden rebre l’ajuda d’entre 75 euros o 150 euros en el cas de bicicletes convencionals, de 250 euros per a l'adquisició de bicicletes elèctriques, de 200 euros per a la compra de kits d'electrificació de bicicleta i de 75 euros per als patinets. El perfil més habitual del client que està interessant-se per la campanya té entre 40 i 60 anys. Són persones que volen evitar agafar el cotxe per als desplaçaments de treball. Hi ha més dones en general interessades en la compra de bicicletes convencionals, mentre que els homes s’interessen més pels kits d’electrificació de les bicicletes convencionals.

    Silvia López espera que l’administració “agilitze la resposta a les peticions i el pagament a les botigues”. Preguntada, la Conselleria assegura la voluntat de pagar l’ajuda en qüestió de dies després que aquesta se sol·licite. També recorda que si les peticions superen els 500.000 euros previstos per aquesta convocatòria, la campanya tindrà continuïtat. Entre les crítiques dels comerciants, hi ha que lamenta que les bicicletes que poden rebre ajudes són molt bàsiques.

    López explica, a més, que a la Comunitat Valenciana hi ha al voltant de 300 botigues de bicicletes i aposta per l’associació del sector en defensa dels seus interessos. El sector viu un any estrany, per una banda, per un inici tímid de les vendes a què va seguir l’estat d’alarma i una animació de la demanda després del confinament que en molts casos no poden atendre com els agradaria perquè hi ha mancança de bicicletes en el mercat. En algunes botigues informen que no rebran noves unitats més enllà del que tenen ja fins a l'agost.

    Confecomerç demana una segona convocatòria


    El president de la patronal de comerç, Confecomerç CV, Rafael Torres, es mostra satisfet amb la iniciativa. “Ens consta, pel que ens traslladen els comerços, que la iniciativa està tenint un bon acolliment. Aquest interés pot fomentar una segona convocatòria, en la qual esperem una participació activa del sector en el consens del procediment amb la finalitat que la tramitació siga el més àgil possible”, amplia el dirigent comercial.