Foment presenta un projecte per fer de València “el vèrtex triangular del corredor mediterrani”

El projecte preveu la construcció de la segona plataforma de connexió amb Castelló i un túnel passant.

El president de la Generalitat, Ximo Puig, es reuneix amb el ministre de Transports, José Luis Ábalos , per a abordar les qüestions relatives a la Xarxa Arterial Ferroviària de València
El president de la Generalitat, Ximo Puig, es reuneix amb el ministre de Transports, José Luis Ábalos , per a abordar les qüestions relatives a la Xarxa Arterial Ferroviària de València / Juan Carlos Cárdenas (Efe).

El ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos, ha presentat aquest divendres a València un projecte de transformació ferroviària amb l’objectiu que la ciutat siga "si no el cor, el vèrtex triangular del corredor mediterrani".

Ábalos ha assenyalat que la Comunitat Valenciana "està cridada a convertir-se en el tercer vèrtex en un triangle al costat de Madrid i Barcelona" i que es podria veure beneficiada amb l'alliberament del sector ferroviari.

El ministre ha presentat un estudi que té per objecte la transformació ferroviària de la ciutat. El projecte estarà redactat el setembre que ve i preveu la construcció de la segona plataforma de connexió amb Castelló i un túnel passant, soterrar les vies que travessen els barris del sud de la ciutat, i projectar la nova estació central de València.

Les obres suposen una inversió de més de 3.000 milions d'euros i que, segons les previsions del ministeri, permetran doblar la quantitat de viatgers que arriben a la ciutat. Segons el ministre Ábalos, actualment a València arriben amb tren 3,8 milions de persones a l'any. Aquesta xifra podria situar-se en cinc anys en els 9,6 milions de passatgers, a conseqüència de la liberalització del sistema ferroviari.

El president Ximo Puig ha destacat la necessitat de dissenyar unes comunicacions més radials i menys centralitzades, alhora que ha demanat millors connexions per al territori valencià.

Per la seua part, l’alcalde de València Joan Ribó ha celebrat que es tinga un estudi "adaptat a la realitat" d'una cosa que estava planificada des de 2003 "però no avançava”.

Actuacions

La segona plataforma València-Castelló, amb 62 quilòmetres de doble via addicional a la ja existent, i de la qual es preveu tindre finalitzada la redacció el setembre de 2021 i sotmetre-la a informació pública i ambiental, permetrà segregar els trànsits d'alta velocitat dels de rodalia, regionals i mercaderies.

En relació amb el soterrament o fase tres del canal d'accés, ha dit que aquesta actuació, juntament amb l'enderrocament del pont de Giorgeta, serà el primer pas "per a acabar amb la divisió dels barris del sud i alliberar sòl per a culminar el futur bulevard García Lorca".

Actualment es treballa en el projecte constructiu del soterrament del canal d'accés i s'ha previst la licitació de les obres abans de finalitzar el 2021, així com una assignació en els pressupostos generals de l'Estat de 52,8 milions.

Pel que fa al túnel passant, s'està redactant un segon estudi informatiu que definirà el nou túnel ferroviari que discorrerà en direcció sud-nord, des de la futura estació subterrània Central de València fins a l'entorn del límit dels termes municipals d'Alboraia i Meliana.

El ministre ha avançat que s'acabarà la seua redacció el setembre de 2021, i que després serà sotmés a informació pública.

En relació amb l'Estació Central, Ábalos considera que necessita ser ampliada respecte al disseny actual, en funció de l'anàlisi de demanda realitzada a conseqüència de la liberalització, per a evitar la seua saturació en els pròxims anys.

El ministre ha anunciat que també es procedirà a la remodelació de l'estació de València-Joaquín Sorolla per a poder atendre l'augment de la demanda de viatgers a conseqüència de la liberalització ferroviària, fins que finalitzen les obres del túnel passant i la futura Estació Central.

També et pot interessar

stats