L’INE seguirà per on anem a través dels nostres mòbils
Serà durant huit dies i permetrà obtindre dades de mobilitat de la ciutadania per a saber on s’han de prestar serveis públics o reforçar infraestructures.
Anar a treballar, a fer la compra, o tal vegada una eixida amb la família al camp o a un bon restaurant. Els nostres passos, tots els desplaçaments que fem durant huit dies, seran seguits de prop per l’Institut Nacional d’Estadística (INE). Es diu que l’objectiu és arreplegar dades de mobilitat de la ciutadania per a conéixer quins són els desplaçaments habituals de la població i on s’han de prestar els serveis públics, així com els punts on reforçar les infraestructures. També, saber les destinacions de vacances al territori espanyol.
Les dades s’arreplegaran al llarg de quatre dies laborables de novembre (del 18 al 21), un diumenge i tres dies de vacances i que seran completament anònimes i començarà la recollida d’informació en tres setmanes. Per a fer-ho, es dividirà el terreny en parcel·les amb un mínim de 5.000 persones. Es prendrà la posició dels mòbils entre les dotze de la nit i les sis del matí per a establir el lloc de residència, i entre les nou del matí i les sis de la vesprada es veuran els fluxos de persones. Perquè siga una destinació quotidiana s’haurà de estar present en la mateixa localització almenys quatre hores en dos dels quatre dies.
S’hi podrà saber, per exemple, les persones que treballen en un municipi i viuen en un altre, informació important per a determinar les millores en infraestructures o les línies de transport necessàries. L’estudi també vol aprofundir en la qüestió de "l’Espanya buida", saber el nombre de persones que passen la setmana en un lloc i el cap de setmana en un altre, i també analitzar els moviments estacionals, rastrejant els moviments el 20 de juliol, el 15 d’agost, 25 de desembre i el diumenge 24 de novembre.
Treball pilot a través del ‘big data’
El projecte s’emmarca en un treball pilot amb què l’INE vol encetar noves maneres d’obtindre informació estadística, tot aprofitant la ingent quantitat de dades que ofereix Internet, els mòbils i altres xarxes, l’anomenat ‘big data’. D’aquesta manera, es vol a poc a poc emprar menys l’ús d’enquestes i aprofitar altres vies d’informació, com ara el roaming per a saber els moviments dels turistes o el de les targetes de crèdit.