• Ribó reclama un pacte d'infraestructures per a nugar la connexió ferroviària a l'accés nord al port

    Últimes notícies | València | 29/06/2020 22:12
    À Punt NTV
    Xavier Melero

    D'esquerra a dreta i de dalta a baix, l'alcalde de València, Joan Ribó, el president de l'APV, Aurelio Martínez, el conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España, i el president de ports de l'Estat, Francisco Toledo, durant el debat.

    La gestió de la mobilitat en un eventual accés nord al port de València i la necessitat o no d'una nova declaració d'impacte ambiental (DIA) sobre l'ampliació del recinte portuari han tornat a evidenciar les diferències entre l'alcalde, Joan Ribó, i el president de l'autoritat portuària (APV), Aurelio Martínez, en un dels projectes de major impacte per al futur de la ciutat.

    En aquesta ocasió l'escenari ha sigut virtual: en la sessió L’ampliació del port a debat, la primera d'un cicle telemàtic organitzat per la Fundació Scito i Cultura Territorial, on també han participat el conseller de Política Territorial, Arcadi España, i el president de Ports de l'Estat Francisco Toledo.

    L'alcalde ha compartit el temor al fet que l'ampliació del port faça de València "el semàfor d'Europa" i al fet que la falta d'infraestructures aboque a una situació de "col·lapse", a més d'un greu problema de contaminació si l'increment del tràfic de contenidors es processa per carretera. Per aquest motiu ha reclamat un acord "port-ciutat" on s'escenifique un nou pacte per les infraestructures i el litoral, que certifique el compromís pel ferrocarril més enllà de les "bones paraules". Ribó ha insistit en l'aposta d'un anell ferroviari, un node de comunicacions dins del corredor mediterrani "en què el port puga enganxar-se de manera clara", tot i lamentar que, per a fer-ho, falten inversions "milmilionàries" que "s'haurien d'haver fet fa 30 anys".

    Aurelio Martínez: "No hi ha solcs per a tant de ferrocarril"


    El president de l'APV, Aurelio Martínez, ha desmitificat el pes que a curt termini tindrà l'augment del transport per carretera a causa de l'ampliació del recinte i l'ha estimat en un centenar de camions més al dia cada any, sobre la base hipotètica d'un creixement del 2% del trànsit de mercaderies. Segons ha explicat, a la ciutat només l'afectaran els contenidors per a exportació i importació, mentre que una altra part important –de trànsit– no tocarà terra. Això sí, recordant que la circumval·lació de València ja està saturada i que ell mateix no era partidari des del principi d'ampliar les infraestructures portuàries per València, "que està esgotada", sinó a través del port de Sagunt.

    Martínez ha defensat l'aposta pel ferrocarril que està fent el port de València, però ha baixat a terra les possibilitats actuals i demandes com una llançadora de tren fins a Sagunt: "Fins que no estiga el túnel passant o puguem desdoblar vies [un dels projectes actuals], no és possible; no hi ha solcs per a tant de ferrocarril. No hi caben els tres", ha explicat.

    Discrepàncies sobre la declaració d'impacte ambiental


    El president de l'APV també ha insistit a negar la necessitat d'una nova declaració d'impacte ambiental (DIA) per a l'ampliació del port. D'una banda, perquè els canvis sobre el projecte inicial han sigut mínims (els farcits de la zona sud s'han canviat a la part nord). D'una altra, perquè s'han acceptat al·legacions que garanteixen una major sostenibilitat (la retirada del dragatge del canal d’accés i la prolongació del dic d’abric de la dàrsena). I finalment perquè la llei 21/2013, d'avaluació ambiental, així ho estipula. "No cal una nova DIA. Ho sent, però és el que diu la llei", ha dit.

    No ho veu tan clar l'alcalde de València, que ha explicat que la declaració d'impacte ambiental està plantejada sobre un projecte de 2012 que s'ha modificat sensiblement. L'alcalde ha defensat la nova DIA amb tres arguments: la necessitat d'una activitat més sostenible a l'interior del port, l'impacte visual de l'acostament de les grues a les platges del sud de València –que Aurelio Martínez ha quantificat en 700 metres– i, especialment, el problema derivat de l'impacte de la mobilitat a la ciutat de València i l'àrea metropolitana.

    A pesar d'aquestes discrepàncies, Ribó i Martínez han destacat la bona sintonia en la majoria de qüestions sobre l'ampliació i han volgut deixar clar que "les divergències no impliquen que no puguem arribar a acords".

    La nova DIA, una "qüestió tècnica"


    El president de Ports de l'Estat, Francisco Toledo, ha declinat pronunciar-se sobre la DIA fins a conéixer oficialment el projecte definitiu, amb les al·legacions incorporades, i redueix la controvèrsia a una qüestió tècnica. Ara bé, ha destacat la importància estratègica per a l'Estat de portar avant el projecte i fer-ne "un exemple per a tota la Unió Europea", situant-lo en "l'avantguarda de la protecció ambiental". Toledo ha explicat que el govern espanyol vol traslladar als ports el lideratge de la descarbonificació de l'economia a través d'un major consum en energies renovables, l'eficiència energètica i apostant la connectivitat ferroviària de mercaderias, on ara mateix Espanya està a la cua de la UE.

    España aposta per modificar la llei de ports


    Abans, el conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España, ha defensat l'impacte de l'ampliació del port en el futur de l'economia valenciana, no només de la ciutat. Ara bé, dins del compromís del Consell "en la lluita contra el canvi climàtic i un crexiement sostenible." España ha recordat l'aposta de la Generalitat per "ports verds" i la mobilitat des del transport ferroviari. El conseller, però, ha advertit de la necessitat que l'ampliació siga un "projecte comú" que no es faça d'esquena a la ciutat i s'ha mostrat favorable a "modificar la llei de ports perquè puguen traslladar els beneficis a les zones on influeixen".