Aquest contingut ja no està disponible per veure.

El clúster de l’automoció reclama un pla a llarg termini que done estabilitat al sector

25 min.

El govern espanyol aprova en el Consell de Ministres extraordinari d'aquest divendres un nou paquet de mesures econòmiques per a donar resposta a la crisi derivada del coronavirus. Entre aquestes figura el pla Renove, que busca fomentar la renovació del parc automobilístic per a vehicles.

Aquest pla inclou subvencions, no només per a l’adquisició de vehicles elèctrics i híbrids, sinó també per als dièsel i gasolina, fet que AVIA, el clúster de l’automoció de la Comunitat Valenciana, valora com a positiu. Així ho ha assenyalat en una entrevista en Les notícies del matí Xavier Gisbert, membre de la junta directiva d’AVIA. “Apostem per la descarbonització, però cal partir de la situació actual, i ací produïm principalment vehicles dièsel i gasolina”.

A pesar d’això, Gisbert ha comentat que les ajudes per a aquests últims vehicles és molt inferior que les dels vehicles elèctrics. Mentre per a comprar un dièsel o gasolina ronden els 400-800 euros, per als elèctrics estan entre els 4.000-5.000 euros. “Caldrà veure si eixe incentiu és suficient per a animar el client a comprar”, ha dit el membre d’AVIA, que ha alertat de l’envelliment del parc automobilístic espanyol, amb cotxes que tenen una mitjana de tretze anys.

També, de la caiguda de la facturació del sector arran la crisi derivada de la Covid-19; al voltant d’un 35 i un 40% menys. Tot, tenint en compte l’elevada quantitat de vehicles que s’han quedat en estoc sense poder vendre’s per la parada econòmica generalitzada per la pandèmia.

Pas a pas cap al cotxe elèctric

Gisbert creu que el camí cap a la descarbonització ha de ser gradual, i que es tracta d’un debat profund amb moltes arestes. Així, malgrat que ha comentat que un vehicle elèctric no contamina, s’ha de veure la petjada de carboni que deixa, és a dir, l’impacte ambiental que suposa la seua producció, així com la font productora de l’energia elèctrica. “Cal omplir la nevera, i ara no s’està fomentant la indústria valenciana si només s’afavoreix el vehicle elèctric”.

Un pla a llarg termini que done estabilitat al sector

La principal deficiència, segons AVIA, és la manca d’un pla a llarg termini que done estabilitat al sector, que marque unes pautes bàsiques, que vagen més enllà dels colors polítics. “Necessitem que firmes importants vegen en el nostre territori que hi ha un camí segur a llarg termini per a les seues inversions”, ha assenyalat Gisbert, posant en valor els actius que té el sector a la Comunitat Valenciana, com ara el clima o l’elevada productivitat, que ha situat entre les millors del món.

Contingut no disponible
stats