• Com evitar que l’INE use les teues dades del mòbil?

    Notícies Societat | 18/11/2019 10:27
    Lorena Hernández

    Serà durant huit dies i l’objectiu, segons s’ha assenyalat, és obtindre dades dels desplaçaments de la població. L’Institut Nacional d’Estadística (INE) accedirà a les dades dels nostres telèfons mòbils entre el 18 i el 21 de novembre, el 24 de novembre, el 25 de desembre, i el 20 de juliol i 15 d’agost de 2020. L’INE diu que les dades que arreplegue les emprarà per a tindre un mapa més clar de la mobilitat a Espanya i així reforçar infraestructures o serveis públics on siga necessari.

    Des de l’INE s’assegura també que les dades personals seran anònimes i que es farà tot respectant la Llei de protecció de dades, però s’han alçat algunes veus crítiques amb aquesta iniciativa. Per una banda, pel fet que per a obtindre aquestes dades l’INE haurà de pagar a les companyies telefòniques participants (Vodafone, Orange i Movistar) al voltant de 500.000 euros. D’altra, perquè hi ha usuaris i usuàries que no se senten còmodes amb l’ús de les seues dades. A pesar d’això, hi ha diferents opcions per a evitar-ho.


    Apagar el mòbil els dies de l’arreplegada de dades

    L’opció més segura per a evitar que l’INE puga obtindre les nostres dades és tindre el mòbil apagat durant els dies en què està previst que es faça l’estudi. Seran els dies 18, 19, 20, 21 i 24 de novembre, 25 de desembre, 20 de juliol i 15 d’agost de 2020. 


    Posar el mòbil en mode avió

    Si no es pot prescindir aquests dies del telèfon i cal tindre’l encés, també existeix la possibilitat de posar el mòbil en mode avió i accedir a Internet a través de les connexions wifi. És una manera d’evitar que es puga accedir a les dades mantenint el contacte telefònic.


    Avisar a les companyies telefòniques que no volem que cedisquen les nostres dades

    Una tercera opció per a evitar que s’empren les nostres dades és avisar a les companyies telefòniques que no les cedisquen. Tant Vodafone com Orange permeten aquesta opció als seus usuaris i usuàries, només posant-se en contacte amb l’empresa. Movistar per la seua banda no té aquesta opció.